CD recensies

10854897_809846509084046_2962752296658553148_o
18 juli 2017 – Gepubliceerd op gezien-gehoord.nl Recensie door: Harm Lutke

Steeds vaker worden mij cd’s toe gestuurd uit de Noordelijke provincies en het blijkt dat daar hele hordes talentvolle muzikanten rondrennen! Dat is hier in het Zuiden trouwens ook het geval, alleen weten hun cd’s blijkbaar niet mijn brievenbus te vinden. Bij iedere cd sta ik weer versteld van de goede kwaliteit, al versta ik er niet altijd alles van. Ach, dat zal met Rowwen Hèze en Gé Reinders daarboven ook wel zo zijn. Het gaat tenslotte om het gevoel dat je bij de muziek krijgt!
Bij blues en roots muziek uit het Noorden denk je automatisch aan wijlen Cuby, Ruben Hoeke of King Of The World, maar er is meer. Sinds enkele weken zou ik aan dit rijtje ook The Sidekicks willen toevoegen
Al geruime tijd draait hun cd “Texas Of The North” zijn rondjes in mijn auto cd speler en we hebben samen al heel wat kilometers afgelegd. Dat is bij mij niet gebruikelijk, maar deze cd luistert door zijn variatie zo lekker weg dat je al op de plaats van bestemming bent voordat je er erg in hebt.
“Texas Of The North” is de tweede cd van van The Sidekicks, de trots van Meulnhörn dat – zoals we op school geleerd hebben – in Groningen ligt.
Na hun eerder uitgebrachte cd “Blues And More Than Blues” gaat dit gezelschap – afgaande op de titel – lekker verder met waar zij hierop gestopt waren. Na 6 nummers heb ik al evenveel verschillende stijlen voorbij horen komen. Dat is mooi want je hoort maar al te vaak cd’s zonder afwisseling die als een soep opgelepeld kunnen worden. Een lekker hutspotje van stijlen is dan wel zo fijn!
Minnesota Mama is bijvoorbeeld een stuwende shuffle waarop ook CT Heida (zie recensie elders op deze site) en Inki de Jonge te horen zijn in de backings. Boogie Disease hoeft geen verdere uitleg – de naam zegt het al – gaat vooraf aan één van mijn favorieten de prachtige slow-blues This Is The Blues. Dit nummer doet mij qua gitaarspel en uitvoering een beetje aan Danny Bryant denken, iemand die je zonder moeite met zijn spel kippenvel kan bezorgen. Met Leaving Home wordt er ook een beetje aan funk gedaan. Variatie dus genoeg op dit album, waarin ik ook af en toe bekende fragmenten, melodielijnen, riffs of akkoorden meen te herkennen, nummers die ergens op lijken. Bad Luck heeft bijvoorbeeld iets weg van Born To Be Wild en Gloria. Ook in Land Of Hope klinken invloeden van ‘Van the Man’ door.
Meulnhörn wordt toegezongen als zijnde het Texas van het Noorden waarna met Not An Angel een nummer volgt dat van een CCR album afkomstig kon zijn.
Met I Did Alright wordt er als afsluiter nog even een gevoelige slow blues tegenaan gegooid, waarin een hoofdrol voor het prachtige harmonicaspel van gast-muzikant Richard Koster is weggelegd.
“Texas Of The North” is geen cd die je eerst 10x moet draaien alvorens de gekreukelde grijze massa er vat op krijgt en het een beetje begint te kriebelen, nee, dit is een album dat je 10x (of vaker) draait omdat ie vanaf de eerste groeven meteen lekker wegluisterd!
Rest mij nog om te vertellen dat The Sidekicks op deze cd (er schijnt een wisseling te hebben plaats gevonden) bestaan uit Teo de Haan – zang, Hans van Lier – gitaar, Bennie Timmer – gitaar, Fenno de Boer – bas en Wim Entzinger – drums. Naast eerder genoemde gast-muzikanten zijn ook Remco Wind – keys en Martijn Bos – percussie van de partij.

schermafbeelding-2017-07-12-om-23-21-39
The Sidekicks – Texas of the north (Waardering Muziekwereld) 8½

The Sidekicks – Texas of the north

De roots van deze Groningse bluesband voert terug naar 2008 toen de band werd opgericht onder de naam Hans van Lier and the Sidekicks. Hans van Lier heeft na voltooiing van het nieuwe album Texas Of The North de groep in goede harmonie verlaten om zijn geluk te beproeven in een nieuwe band met een aantal eveneens uit Groningen afkomstige gerenommeerde muzikanten. In Peter Hummel hebben de overige leden van de Sidekicks een uitstekende vervanger gevonden.

Texas Of The North bevat vanzelfsprekend de nodige bluesnummers, maar er zijn in een aantal nummers ook andere muzikale invloeden te horen hetgeen het album zeer afwisselend opkleurt. Het album trapt af met Minnesota Blues, een voortreffelijk bluesnummer. Daarop volgt On My Own, dat meer een rootsrock-karakter heeft waarmee zich al gelijk de diversiteit van het album openbaart. De volgende 10 nummers zijn eveneens voortreffelijk, variërend van boogie, blues tot gitaarrock. Uitschieters zijn wat mij betreft de rocknummers On My Own, Land Of Hope, Best Days en Meulhörn, alsmede de prima slow-blues Did Allright, waarin Hans van Lier en Richard Koster solerend schitteren.

Resumerend kan ik stellen dat Texas Of The North een uitstekend gevarieerd album is geworden. Ik heb er alle vertrouwen in dat Peter Hummel in de voetsporen zal treden van Hans van Lier, zodat de band de nummers van het album ook live zal waarmaken.

Auteur: Fred Pach

Gepubliceerd op Muziekwereld: 13 juli 2017

ce9d0d_11dc0ed2edc74c36a289ebf1ee02a91d-jpg_srz_242_208_85_22_0-50_1-20_0-00_jpg_srz
NEW ALBUM: The Sidekicks > Texas of The North
This Dutch band based in the North (Meulnhörn, Siddeburen, Groningen) surprised us on their album “Texas Of The North” with a fine mix of rock-, pop-, jazz-, swing, boogie and blues.
We really enjoyed all tracks! The variety in style will keep your attention. They seem to have a good live reputation as well. So check this band out!
schermafbeelding-2017-07-03-om-23-01-24
Album The Sidekicks ‘Texas of the north’

23-06-2017 @ 15:35
Het album ‘Texas of the north’ van The Sidekicks is de opvolger van het in 2012 uitgebrachte album Blues And More Than Blues dat lovend werd ontvangen door critici. Het album haalde een notering in de Album Top 100.

The Sidekicks maakte daarna haar opwachting bij veelbeluisterde programma’s bij onder andere 3FM en trad op op verschillende podia in Nederland en Duitsland. De single Happy Song werd zelfs als “redmiddel tegen de crisis’ aan de Tweede Kamer aangeboden en haalde daarmee NOS Nieuwsuur. Happy Song stond een paar weken op de eerste plaats van de hitparade van RTV Noord.
het nieuwe album ‘Texas of the North’ is opgenomen in de befaamde Wisseloord Studio’s in Hilversum. Die naam is aan het album verbonden als ode aan Meulnhörn, het buurtschap bij het Groningse Siddeburen waar de band haar thuisbasis heeft. Het album bevat 12 nummers, allemaal door de bandleden zelf gecomponeerd. De band typeert de eigen muziek als “Sidekicksound’, een mix van stijlen als blues, rock, jazz, pop en swing.

Opmerkelijk is dat de realisatie van de cd mogelijk is gemaakt door crowdfunding. Die actie moest door de band worden opgezet nadat de bandapparatuur gestolen was en de voor het album project gereserveerde gelden in vervangende apparatuur gestoken moest worden om toegezegde optredens na te kunnen komen.
Van het album verscheen de single: Not an angel.

Op 28 mei jl. werd in Huze Maas in Groningen de presentatie van het album gedaan.

blues-magazine-2x
The Sidekicks – Texas Of The North
Format: CD / Label: Suburban Records
Releasedatum: 28 mei 2017

Tekst: Martin van der Velde

Het bestaan van de band voert terug naar 2007, toen nog onder de naam Hans van Lier and the Sidekicks, maar ondertussen spelen de mannen al weer geruime tijd onder de naam The Sidekicks. Hans van Lier heeft net na het afronden van de cd opnames de band in goed overleg verlaten en gaat verder als de Hans van Lier Band, een band die bestaat uit een aantal gerenommeerde Groninger muzikanten, met bassist Lou Leeuw en drummer Harrie Groenewold in de gelederen en altijd actief is geweest naast de Sidekicks. In Peter Hummel hebben de overige leden van de Sidekicks een uitstekende vervanger gevonden. Deze door BB King, Eric Clapton en Gary Moore beïnvloede gitarist is al vanaf zijn elfde bezig met het gitaarspel en was initiatief nemer van het formeren van de Bluesdealers, de huisband van het Winsumer muziekcafé en begeleide met dit collectief onder andere Harry ‘Cuby’ Muskee en Erwin Java. Na deze periode legt Hummel zich meer toe tot rockmuziek en maakt hij onderdeel uit van bands als Bucklewear en Wally’s Playground.

Dit gegeven sluit naadloos aan bij de koers die de Sidekicks tegenwoordig varen. Naast blues is het repertoire nog meer opgerekt naar aanverwante stijlen en tapt de band op ‘Texas Of The North’ uit een nog ruimer vaatje aan muzikale invloeden. Teo de Haan neemt tegenwoordig volledig alle vocalen waar en dat gaat hem uitstekend af, mede dankzij zijn strakke en ervaren ritmesectie, die bestaat uit drummer Wim Entzinger en bassist Fenno de Boer. Bennie Timmer maakt als gitarist de band compleet en maakt samen met de ritmesectie vanaf dag één onderdeel uit van de Sidekicks. Zanger en frontman Teo de Haan sluit zich in 2009 bij de band aan en is wellicht met zijn jarenlange en brede ervaring mede bepalend voor de koerswijziging die de band in de loop der jaren heeft doorgevoerd. De band heeft al een behoorlijke tijd aan deze nieuwe uitgave gewerkt, plannen worden in 2014 gesmeed maar na het uitblijven van concrete nummers wordt het project eerst weer in de ijskast gezet, om het in de loop van 2015 weer opnieuw op te pakken en het in de oefenruimte in de buurschap Meulnhörn vlak bij Siddeburen volledig vorm te geven. Maar het noodlot slaat toe, de complete oefenruimte wordt volledig leeggeroofd en dit voorval laat de band met een financiële strop achter. Via een crowdfundingsactie heeft de band toch de mogelijkheid gekregen om de nieuwe schijf in de befaamde Wisseloordstudio’s te Hilversum vast te leggen. De door van Lier en Koster geschreven openingstrack Minnesota Mama heeft Hans al eens eerder in 1999 in Minneapolis vastgelegd. Tijdens een Amerikaanse tour met de GB Leighton Band, waaraan ook Richard Koster deelneemt wordt dit nummer in de studio als single opgenomen. Ook nu is Richard Koster, die wij vooral kennen van zijn harmonicaspel bij de Cuban Heels weer aanwezig en vult Hans van Lier uitstekend aan. De door Hans van Lier geschreven tracks pik je er meteen uit, ook Boogie Disease is mede van zijn hand en zoals de titel doet vermoeden is het nummer opgebouwd rond een stevig boogie ritme, die in dit geval lekker veel vaart mee krijgt. Maar we horen ook uitstekende poprock songs terug op deze schijf. On My Own, Land Of Hope, Best Days en Meulhörn zijn heerlijke vlotte songs met fraaie structuren waarbij op enkele tracks Remco Wind op toetsen komt ondersteunen. Even moet ik denken aan Van Morrisons` Gloria bij de eerste tonen van Bad Luck, maar het nummer krijgt toch een geheel andere wending. Om nog even met vergelijken door te gaan, Not An Angel zou niet op een CCR album hebben misstaan, een zeer catchy song, die goed blijft hangen. De schijf eindigt met de heerlijke, lang uitgesponnen slowblues I Did Allright met veel ruimte voor het uitstekende solowerk van Hans van Lier en zijn vroegere Billy and the Blues Demons maatje Richard Koster.

‘Texas Of The North’ is een zeer gevarieerde cd geworden, die door allerlei omstandigheden even wat langer op zich heeft laten wachten. Ondertussen moesten we het doen met de single Not An Angel, die terecht de nodige airplay mocht beleven. Live zullen de nummers door de eigen invulling van de gitaarpartijen door Peter Hummel uiteraard anders gaan klinken, maar met een geroutineerde band als de Sidekicks achter zich zal dat die uitdaging aanmerkelijk makkelijker maken. Om hem niet te kort te doen vermeld ik nog even de zesde Sidekick, geluidsman en techneut Klaas Wolf, die van meet af aan altijd verantwoordelijk is voor uitstekende “Sidekicksound”.
schermafbeelding-2017-07-19-om-20-41-30
Eigenlijk heb ik me qua landschap nooit afgevraagd of Texas nou op Groningen lijkt, maar het zou zowaar kunnen. Geen idee. De overeenkomst zou ook wel iets met de bluesmuziek te maken kunnen hebben. Bluesband The Sidekicks komt uit Groningen en deze release heeft als titel meegekregen Texas Of The North, vandaar dus mijn gedachten. The Sidekicks bestaan uit oude knarren die je zou kunnen kennen als Hans van Lier & The Sidekicks, maar Van Lier is inmiddels geen onderdeel meer van deze bluesband. Het album was echter al klaar, en zo horen we naast nummers waar Van Lier aan meeschreef ook zijn gitaarwerk. Weggooien is ook al zoiets. Maar goed, inmiddels is er een vervanger dus kwam de plaats alsnog uit. De foto op de hoes heeft wel wat en de stempel ´Made In Meulnhorn´, de thuisbasis, is wel grappig. Het gaat echter om de muziek, en er is niets mis met hun blues. Op zang is er Ted de Haan. Hij heeft een lekkere strot, er zijn twee gitaristen, een bassist en nog een drummer. Bovendien worden er de nodige kundige muzikanten toegevoegd. Dat begint al meteen op opener “Minnesota Mama” met een vette bluesharp. Het is zo’n nummer die een café op zijn kop zet, waar het bier rijkelijk van gaat stromen en waarna het zweet van de muren klotst. The Sidekicks houden zich echter in het volgende nummer ”On My Own” in. Er is wel ruimte om bij te komen en om lekker luchtgitaar te spelen, maar hierna gaat het in “Boogie Disease” in een lekker tempo verder. De temperatuur stijgt. Om hierna weer af te koelen in “This Is The Blues”, waar ik wel aan die andere Noorderling Harry Muskee moet denken. Zo kan ik wel even doorgaan. Persoonlijk vind ik dan een nummer als Land Of Hope dan weer wat te poppy en vooral teveel `lalalala´. Maar goed als ik dan een track als “Leaving Home” hoor dan is het wat mij betreft weer prima in orde. Of een “Best Days” die toch wat te gladjes is, maar als je dan “Not An Angel” hoort dan is het wat mij betreft weer goed. Kortom een plaat waar je je niet voor hoeft te schamen, en weer een bewijs dat er genoeg fijne bluesbands in ons land bestaan. Ook in Groningen.

File: The Sidekicks – Texas Of The North
File Under: Groningse bluesmannen

schermafbeelding-2017-06-15-om-13-16-58
Das Ende 2012 veröffentlichte Album “Blues and more than Blues” Hans van Lier & The Sidekicks erregte nicht nur in den Niederlanden gehörige Aufmerksamkeit. Jetzt ist von den Bluesrockern ohne den Stargast Hans van Lier mit “Texas of the North” eine neue Scheibe erschienen, die nicht nur Fans des rockenden Texas Blues erfreuen dürfte.

Darauf war ich jetzt weniger gefasst – war 2012 von eine stilistische Bandbreite zwischen Soul, Blues, Rock und Jazz zu hören, sind die Sidekicks ohne Hans van Lier wesentlich geradliniger und rockender zu erleben: Die beiden Gitarristen Peter Hummel und Bennie Timmer hauen bei einigen Nummern rauhen Texas Boogie a la ZZ Top raus. Bei den langsameren Nummern kann man sich nicht nur an Texas sondern vor allem auch an europäische Bluesrocker erinnert fühlen. Manche Nummern sind eher auf der funkigen Seite zu Hause. Oder man kann sie sogar als feinen Poprock bezeichnen. Sänger Teo de Haan hat sein kraftvoll rauhes Organ in den Jahren nicht verloren. Man kann ihm zeitweilig seine Vorbilder wie Walter Trout und Stevie Ray Vaughan anhören. Hinzu kommt die Rhythmusgruppe (Fenno de Boer – bg, Wim Entzinger – dr) und zuweilen eine Bluesharp oder ein Boogiepiano oder auch eine Orgel, um den Sound zu variieren.

Insgesamt ist “Texas of the North” eine Empfehlung wert für die zahlreichen Bluesrockfans. Das ist ne Scheibe, mit der man die Leute in der nächsten Bikerkneipe bei Laune halten kann. Und mit “Land of the Hope” ist sogar eine echte Mitsinghymne vorhanden.

Popmagazine Heaven

Hans van Lier is een Groninger bluesgitarist van wereldklasse, die met de Sidekicks een formidabele band om zich heen heeft staan waarmee hij een album heeft afgeleverd waarmee hij op internationaal niveau in de allerhoogste klasse mee kan draaien. Van Lier bewijst bovendien dat hij met zijn band niet alleen uiterst scherp kan spelen, maar dat ze ook van vele markten thuis zijn. Bluesrock, boogiewoogie, jazzrock, pure blues, het wordt allemaal perfect geïntegreerd in een lekkere bandsound.

Op Blues And More Than Blues doen bovendien wat gastmuzikanten mee, zodat we onder meer kunnen genieten van een heerlijk vette blazerssectie, een lekker rammelende boogiepianist en een rauwe mondharmonicaspeler, maar de basis van de band ligt toch bij het meer dan uitstekende, felle gitaarspel van Hans van Lier en de zang van Teo de Haan, die niet alleen lekker rauw de blues kan zingen, maar die soms ook magnifiek als crooner uit de kast komt. Net niet te glad, maar met precies het juiste bluesgevoel. Al met al een mooi gevarieerd, en toch fraai uitgebalanceerd, lekker stevig album. Mooi. Klasse, mannen!

Moors Magazine

Laat je niet in de luren leggen door de hoes van deze cd: vijf middelbare mannen in het zwart, een albumtitel waarin het woord ‘blues’ twee keer voorkomt en een bandnaam waar weinig glitter en glamour uit spreekt.

Dit derde album van het Groningse vijftal Hans van Lier & The Sidekicks maakt de titel, blues en meer dan blues, volledig waar. In de veertien door de band zelf geschreven nummers komt de blues meer dan eens te voorschijn. Dat begint al bij opener One More Drink. Maar in track 2, het door zanger en benjamin Teo de Haan (1973) geschreven Looking For Love, komt ineens de jazzrock om de hoek piepen. En in Happy Song klinkt De Haan als een rasechte crooner.

Deze vijf muzikanten hebben stuk voor stuk hun kilometers gemaakt in de (roots-) muziek, waarbij zeker het cv van bandleider Van Lier opvalt. Hij maakte al een plaat met Double Trouble, de voormalige begeleidingsband van wijlen Stevie Ray Vaughan en met voormalig Rolling Stone Mick Taylor. Als het om ‘namedropping’ gaat, kan drummer Wim Entzinger ook zijn partijtje meeslaan: Harry Muskee, Erwin Java en Magic Frankie zijn maar een paar van de namen waarmee hij samenwerkte.

I’m Sorry is een bluesballad van het soort waar Harry ‘Cuby’ Muskee het patent op leek te hebben, net als slotstuk It’s Over, waarin ruim zeven minuten lang alle bluesregisters worden opengetrokken. Over Cuby gesproken: pianist Helmig van der Vegt, die ruim veertig jaar geleden al meespeelde op Appleknocker’s Flophouse, doet op dit album ook mee. Maar Hans van Lier & The Sidekicks is er niet de band naar om op zo’n naam te ‘leunen’. Daarvoor hebben de bandleden, samen en afzonderlijk, teveel een eigen gezicht.

Onder de gezamenlijke noemer The Sidekicks laten gitaristen Van Lier en Bennie Timmer hun gitaren scheuren, bewijst zanger Teo de Haan dat hij zijn invloeden (van Nick Cave tot Walter Trout) allang tot een eigen geluid heeft weten te smeden en kiest de ritmetandem Fenno de Boer-Wim Entzinger afwisselend voor een stuwend boogiewoogieritme, een jazzy shuffle of een slepende soulbegeleiding.

Het avontuur van Hans van Lier in de VS eind jaren negentig leverde een plaat op waar Van Lier trots op is, maar die niet tot de verwachte, en misschien ook wel verdiende doorbraak leidde. Zodoende bleef de gitarist ‘een van de best bewaarde bluesgeheimen van Nederland’. Dat is misschien even leuk, maar niet meer als je 51 bent. Hans van Lier hoopt dan ook dat Blues And More Than Blues hem erkenning buiten het blueswereldje gaat opleveren.

Of dat lukt, is in de overvolle, vaak op uiterlijkheden gefixeerde muziekwereld nog maar de vraag, aan het uiterst gevarieerde songmateriaal, van pure blues via jazz en soul tot pop van Hans en z’n maten en aan de toegankelijke productie van Michiel Hoogenboezem zal het niet liggen.

Door Edwin Wind in Written in Music

Hans van Lier & The Sidekicks
Blues And More Than Blues

* * * * Suburban Blues

Bluesgitarist Hans van Lier uit Groningen is een goed bewaard geheim. In het verleden deelde hij al eens de studio met niemand minder dan Double Trouble, de begeleidingsband van wijlen Stevie Ray Vaughan. Maar dat wapenfeit heeft hem niet op de kaart gezet. Ook zijn samenwerking met oud Stones gitarist Mick Taylor bracht hem geen roem. Hopelijk komt daar met Blues And More Than Blues verandering in. Van Lier is namelijk een heel goeie bluesgitarist en verdient het gehoord te worden. Hij houdt niet van muzikale krachtpatserij maar doseert zijn solo’s op een sobere en doeltreffende manier die getuigt van persoonlijkheid. Op dit nieuwe album heeft Van Lier muzikanten om zich heen verzameld van wie de neuzen allemaal dezelfde kant uitstaan. Ze vermijden platgetreden paden en integreren met groot gemak invloeden uit de pop en jazz. Hans van Lier en zijn Sidekicks laten kortom een fris windje waaien door het vaak wat verstarde blueslandschap.

Harry de Jong

Een reportage over de CD presentatie op StadjersTV

door Erwin Zijleman
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan? Hans van Lier & The Sidekicks hebben een album afgeleverd met de titel Blues And More Than Blues en dat is een vlag die de lading uitstekend dekt. De Nederlandse muzikanten beginnen bij lekkere rauwe blues en daarvoor gaat de stelling waarmee deze recensie begint bijna altijd op. Ik ben gek op vernieuwing in de popmuziek, maar blues moet gewoon klinken als blues. De blues van Hans van Lier & The Sidekicks klinkt als blues en ik moet zeggen dat het heerlijk klinkt. Lekker rauw en doorleefd met een oerdegelijke ritmesectie, vette blazers, heel veel spetterend gitaarwerk, een tingelende piano, een scheurende mondharmonica en natuurlijk een rauwe strot. Zo klinkt goede blues al vele decennia en dat moet ook nog vele decennia zo blijven als het aan mij ligt. Hans van Lier en zijn band beheersen echter meer dan één trucje. Het spelen van authentieke blues beheersen ze tot in de perfectie, maar Blues And More Than Blues bevat ook een aantal songs die vooral jazzy klinken en een aantal songs die de paden van de (roots)rock betreden. Ik geef eerlijk toe dat de bluesy songs in eerste instantie mijn voorkeur hadden, maar ook op andere terreinen kunnen Hans van Lier & The Sidekicks uitstekend uit de voeten en het valt me op dat deze songs steeds beter worden. Probleem van Hans van Lier & The Sidekicks is natuurlijk dat er heel veel bands zijn die dit soort muziek maken (waarvan de meeste waarschijnlijk ook een wat meer aansprekende naam hebben), maar ik moet zeggen dat ik in dit genre niet vaak platen hoor met de kwaliteit van Blues And More Than Blues. Dit dankt de plaat vooral aan haar veelzijdigheid. Blues And More Than Blues schakelt tussen oude blues mannen, Herman Brood, Gary Moore de Rolling Stones en ZZ Top, maar draait ook haar hand niet om voor nachtclub jazz of een ballad zoals Joe Cocker ze in zijn beste dagen zong. Waarschijnlijk zijn Hans van Lier & The Sidekicks op het podium nog veel beter dan op de plaat, dat geldt immers voor de meeste muzikanten in dit genre, maar Blues And More Than The Blues mag er zeker zijn. Ik haal per jaar hooguit een handjevol blues platen in huis en meestal minder. Dat geldt waarschijnlijk voor meer lezers van deze BLOG, maar een ieder die de aanschaf van een blues plaat overweegt adviseer ik om de nieuwe plaat van Hans van Lier & The Sidekicks in huis te halen. Deze biedt immers een onvervalste portie stevige blues van hoog niveau. De band won niet voor niets de Dutch National Blues Award 2012. De minstens even smakelijke “more than blues” krijg je er gratis bij. Een voordeeltje dat niemand mag laten lopen.

krentenuitdepop

Blues und dazu noch ein wenig Rock, Rhythm & Blues und eine Spur Jazz – das ist so ziemlich genau dass, was einen auf dem Album der niederländischen Band Hans van Lier & The Sidekicks erwartet. Und das ist wesentlich spannender, als es sich hier liest.

Unsere europäischen Nachbarn bezeichneten in den letzten Jahren den Gitarristen Hans van Lier gern als das bestgehütete Geheimnis des Blues in den Niederlanden. Der 1961 geborene Musiker hatte etwa gemeinsam mit Double Trouble und dem „Stone außer Dienst“ in den USA ein Album eingespielt. Aber erst jetzt hat er mit den Sidekicks (Sänger Teo de Haan, Bennie Timmer – g, Fenno de Boer – bg, Wim Entzinger – dr) eine Band, die seiner Vielseitigkeit gerecht wird. Neben Lier als musikalischem Schwerpunkt der Truppe ist vor allem Sänger de Haan eine echte Entdeckung. (Okay die